‘Je communiceert niet goed’

Jan Frens
24 december 2023 in Leiderschap, Organisatie, Personeel - Leestijd 1,5 minuut

 

Als er tegen jou wordt gezegd dat je niet goed communiceert, dan denk je dat dat aan jou ligt. Je bent te ‘DISC-rood’, te ‘Belbin-plant’ of teveel ‘enneagram-enthousiasteling’.

Maar boek nog even geen cursus effectieve communicatie.

Aan jouw vermogen om te communiceren mankeert niet zoveel. Klanten of leveranciers hoor je niet klagen, medewerkers wel. En dat ligt niet aan jou als persoon, wel aan de manier waarop je structuur hebt aangebracht in communicatie.

 

Is het duidelijk wie met wie praat?

Als leider, en als ondernemer ben je dat per definitie, wordt er naar jou gekeken voor informatie. Personeelsbeleid, toekomstplannen of veranderingen: medewerkers willen op de hoogte zijn.

Als je geen organogram hebt waarin je duidelijk maakt wie met wie praat en bij wie je medewerkers terecht kunnen voor informatie, kijken ze naar jou. Als jij vervolgens je taak niet heel serieus neemt, wordt dat je kwalijk genomen. Je communiceert niet goed.

 

Is het duidelijk wie wat mag zeggen?

Stel dat je wel een organogram hebt en communicatie met medewerkers hebt gedelegeerd, maar de mensen die leiding moeten geven aan een team weten niet waartoe ze bevoegd zijn.

Dat betekent dat je ze wel taken en verantwoordelijkheden hebt gegeven, maar niet de bijbehorende bevoegdheden. Daardoor weten jouw teamleiders niet binnen welke lijntjes ze zich mogen bewegen. Dus houden ze hun mond als het lastig wordt en kijkt iedereen alsnog naar jou.

 

Levert gepraat ook wat op ?

Stel dat je je teamleiders wel de nodige bevoegdheden hebt gegeven maar het is niet duidelijk wat er te communiceren valt.

In dat geval heb je geen duidelijke overlegstructuur ingevoerd. Er wordt geen vergaderstructuur gehanteerd die tot besluitvorming leidt, er wordt niet met de juiste mensen overlegd of er wordt bijvoorbeeld niet met één stem gesproken maar slechts politiek bedreven.

 

Wordt er genoeg gedeeld?

Stel dat je al het voorgaande goed voor elkaar hebt, maar dat je er vervolgens niet voor zorgt dat mensen op de werkvloer vaak genoeg op de hoogte worden gesteld van wat er bedrijfsbreed plaatsvindt?

Zorg er dus voor dat je regelmatige updates verzorgt naar al je medewerkers, bijvoorbeeld over de invoering van je strategie, of je deelt regelmatig een set van kpi’s om medewerkers op de hoogte te houden van het reilen en zeilen van je bedrijf.

 

Het grootste probleem in communicatie is de illusie  dat het heeft plaatsgevonden.
George Bernard Shaw

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Leiderschap, Organisatie, Personeel

Gerelateerde artikelen