Je bent niet je denken

Louise Knegtel
1 november 2018 in Persoonlijke ontwikkeling - Leestijd 1 minuut

Je bent niet je denken

Veel denkprocessen vinden automatisch en onbewust plaats: denken in financiële potjes, het wegpoetsen van het vervelende gevoel na een miskoop, of een voorkeur hebben voor mensen die op jou lijken. Daar doe je niets aan.

 

Wat daar op volgt ligt wél binnen je invloedssfeer.

 

Het denkproces in drie stappen

 1. Het resultaat van een onbewust denkproces wordt waargenomen als een gedachte. Zo kan het onbewuste potjesdenken een gedachte produceren dat je ‘je energiekosten moet verlagen, omdat het de spuigaten uitloopt’.

 

2. Vervolgens doe je iets met die gedachte. Je formuleert een reactie door het klakkeloos over te nemen of er kritisch over na te denken.

 

In het eerste geval vraag je een offerte aan voor zonnepanelen (spaargeld heb je genoeg). In het tweede geval bereken je bijvoorbeeld dat het goedkoper is om op je spaargeld in te teren dan een investering voor zonnepanelen aan te gaan.

 

3. Tot slot kan je ego hier nog een denklaag overheen leggen. Dan vind je jezelf een bewust duurzame burger, of een financieel verstandig mens. De reactie past bij het beeld dat je van jezelf hebt en je hebt je met de reactie geïdentificeerd.

Denkproces

Nadenken over de reactie

Het bewuste denken is traag. Voordat je het weet reageer je primair op een gedachte – het resultaat van het onbewuste denken.

 

Als je je daar bewust van bent, kun je het bewuste denken de kans geven op te starten en over de gedachte na te denken, met een al dan niet afwijkende reactie tot gevolg.

 

De identificatie ter discussie stellen

Vervolgens heb je ook nog de keus of je je met je reactie wilt identificeren. Dat is namelijk ook geen vanzelfsprekendheid. Het is slechts de behoefte van je ego, en die is niet in beton gegoten.

 

Je ego is het geheel van denkbeelden en gedachten die je over jezelf hebt. Het is een bewust soort denken en bij uitstek het type dat je kunt bijstellen.

 

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Persoonlijke ontwikkeling

Gerelateerde artikelen