De tevredenheidsparadox

Jan Frens
22 december 2017 in Klantgerichtheid, Sales - Leestijd 2 minuten

Een belangrijke klant koester je. Want die garandeert omzet en is dus belangrijk voor de financiële stabiliteit van je bedrijf.

Logisch dat je voor zo’n klant geneigd bent veel extra te doen. Alleen levert je dat paradoxaal genoeg niet per definitie een tevreden klant op.

 

 

Dat risico loop je als je veel bijkomende dingen doet, zonder dat je dat expliciet duidelijk maakt. Daardoor ziet je klant niet langer het verschil tussen jouw normale aanbod en dat wat je exclusief voor hem doet.

Als de tijd vordert en de klant jouw flexibiliteit inmiddels heel gewoon is gaan vinden, vraagt deze steeds meer van je.

Omdat jij het ook zo gewend bent sta je je klant steeds meer toe, nog steeds zonder uit te leggen dat je een speciale, en eventueel kosteloze service levert.

 

Wat gratis is, heeft geen waarde

 

Niet veel later krijg je, door zijn ‘verwende’ gedrag, weerstand tegen deze klant. En voordat je het weet heeft het hele bedrijf het over die arrogante K-klant. Want de klant wil steeds meer, maar waardeert het niet.

En dat heb je zelf veroorzaakt. Want aan alles dat je weggeeft moet je eerst een waarde toekennen.

 

Wat kun je aan zo’n situatie doen:

  • List welke extra’s je aan klanten levert en bereken wat de prijs daarvan is. Maak deze extra’s aan als een dienst in je systeem.
  • Zet op je factuur altijd alle handelingen die je extra uitvoert, met de bruto prijs, ook al geef je daarop 100% korting.
  • Je informeert de verkoop hierover.
  • De verkoper moet actief de koper inlichten door hier in een gesprek vragen over te stellen, zoals: “Weten jullie dat dit product normaal gesproken x kost en wij het voor y aanbieden?” “Weten jullie wat we voor alle verschillende afdelingen doen?” enz.

 

Door hier aandacht aan te schenken doe je jezelf een groot plezier en je voorkomt frustraties.

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Klantgerichtheid, Sales

Gerelateerde artikelen