Er komt een moment dat je verantwoordelijkheden moet delegeren: je stelt één of meerdere managers aan.
Een van de meest gemaakte fouten daarbij is dat je daarvoor put uit je huidige personeelsbestand. Dat is handig want die persoon hoef je niet in te werken. Het is een typisch Nederlands verschijnsel om zo aan managers te komen en het leidt ertoe dat de kwaliteit van Nederlands management ver onder het niveau zit van andere landen.
Wat wij ons kennelijk niet realiseren is dat managen een vak is. Een vak dat niet komt aanwaaien, maar een vak dat je moet leren.
En als je je dat wel realiseert maak je mogelijk de tweede veelgemaakte fout. Die gaat over de manier waarop we managers opleiden en coachen.
Er wordt namelijk bijna altijd gekeken naar de vaardigheden en competenties waarvan we vinden dat onze managers die nú moeten hebben. Daarmee ga jij je groeiplannen niet waarmaken.
Je moet je managers opleiden voor de toekomst. Voor een bedrijf dat anders, groter of beter, is dan het huidige.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.