De perceptie van de ander is realiteit

Jan Frens
27 april 2018 in Klantgerichtheid, Persoonlijke ontwikkeling - Leestijd 1 minuut

Perceptie van de ander is realiteit

Een kromme redenering, een denkfout, een klacht. Een overduidelijk verkeerd beeld en dat laat je weten ook, of het nu zakelijk of privé is.

Dat kan schadelijk zijn voor de relatie. Beter is het om een wereldbeeld niet voor absoluut aan te nemen.

Een ander wereldbeeld

Iedereen heeft zijn eigen wereldbeeld. Dat beeld is gevormd door ervaring en omgeving. Omdat je niet beter weet staat voor jou vast dat de manier waarop jij de zaken ziet, de waarheid is.

Vanuit die eigen unieke perceptie reageer je. Dat leidt vaak tot meningsverschillen en ruzies die bij het goedmaken eindigen met de uitspraak “jij ziet dat zo”.

Geen verzet

Als je weet dat de ander (ook) een gekleurde bril op heeft, kun je daar maar beter gelijk rekening mee houden. Dat voorkomt ruzie of irritatie. Je verandert de perceptie van de ander immers niet. Die is voor de ander realiteit.

Je moet dan wel je ego onder controle houden. Want je kunt er wel bij stil staan wat jij ervan vindt, maar het is niet relevant. Het heeft geen zin de ander te willen veranderen.
 
Door de perceptie van de ander als realiteit te aanvaarden, blokkeer je niet. Je buigt mee en je kunt een gesprek voeren zonder escalatie. Dat komt jou en je bedrijf ten goede.

 
 
 
 
 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Klantgerichtheid, Persoonlijke ontwikkeling

Gerelateerde artikelen