Meer succes, minder waarde?

Jan Frens
6 februari 2020 in Strategie - Leestijd 1.5 minuut

 

Je kent het wel van artiesten die zichzelf in hun overvolle leven met verslavende middelen staande proberen te houden. Of van een vakantieoord dat overspoeld wordt door toeristen en vervolgens door diezelfde toeristen de rug wordt toegekeerd. Ze gaan aan hun eigen succes ten onder.

 

Jij bent natuurlijk blij met nieuwe klanten en grote bestellingen. Omzet weiger je niet. Toch moet je dat soms wel doen. Want ook jij en je bedrijf kunnen aan succes ten onder gaan.

 

Lekker hard groeien?

Als de vraag groot is en jij wordt te druk dan kun je jezelf voorbijlopen, uitgeput raken en je creativiteit verliezen. Je kunt de sturing over je bedrijf verliezen. Je vergeet te innoveren waardoor je als de markt verzadigd is, met lege handen komt te staan en mogelijk met een magazijn vol onverkoopbare voorraad.

 

Of je wordt arrogant of gemakkelijk en daarvan denk je dat de klant dat niet merkt of het je niet kwalijk neemt. Je kunt in korte tijd je goede naam verliezen.

 

Intussen kunnen de kosten niet alleen absoluut maar ook relatief hoger uitvallen. Je gaat minder kritisch inkopen. Jij raakt uit balans.

 

Kortom harde groei kan zomaar een recept voor mislukking zijn.

 

Even stilstaan

Sta bij harde groei op tijd stil bij jouw waarden. Dat zijn de waarden waar jouw klant je om waardeert en die je nooit moet inleveren, ook niet voor meer omzet. Dat betekent bijvoorbeeld:

 

    • Er gaan geen producten de deur uit die niet aan jouw kwaliteitscriteria voldoen.
    • Klanten krijgen de best mogelijke service, en dat kan betekenen dat nieuwe klanten moeten wachten ten gunste van bestaande klanten.
    • Personeel is goed opgeleid. Je neemt dan ook onder druk geen mensen aan die niet aan het profiel voldoen.
    • Je laat geen persoonlijke levens lijden onder de druk, ook niet die van jezelf.

 

Zo val jij op tussen een reeks opgefokte concurrenten en blijf je aantrekkelijk voor klanten. Je bent interessant voor medewerkers want die werken graag in een bedrijf met een langetermijnperspectief. Je bent een fijner mens voor je omgeving want jij blijft rustig.

 

Natuurlijk geniet je van de groei die je toch wel doormaakt, maar jij verliest niet je hoofd.

 

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Strategie

Gerelateerde artikelen