Geef.

Jan Frens
18 augustus 2023 in Klantgerichtheid, Organisatie - Leestijd 0,5 minuut

 
Geven doe je van nature in een persoonlijke setting. Je geeft een cadeau zonder daar iets voor terug te verwachten. Als je bezoek krijgt ontvang je ze met eten en drinken, zonder daarvoor betaald te worden. Je geeft vanuit je hart.

Alhoewel je in je bedrijf ook geeft is dat meestal niet zonder bijbedoeling. Het is een ruil: een relatiegeschenk geef je omdat iemand al eens iets heeft gekocht. Je geeft korting omdat je iets wilt kopen. Daar is niets mis mee, maar het is iets anders.

Schenken doe je zonder daar iets voor terug te verwachten. Vanuit de overtuiging dat er genoeg is om te delen en dat wanneer je geeft, je ook zult ontvangen.
 
Toch vinden ondernemers het soms moeilijk om te geven:

  • Je staat er niet bij stil dat zakelijk geven net zo natuurlijk is als persoonlijk geven.
  • Je denkt dat het niet financieel niet uit te leggen is om iets te geven aan iemand die (nog) geen klant is.
  • Je denkt dat het naïef is.

Terwijl ondernemers die makkelijk geven op lange termijn het verst komen. Ze vallen op en roepen bij de ander een positief gevoel op. Dat betaalt zich in een veelvoud terug.
 
 
 
 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Klantgerichtheid, Organisatie

Gerelateerde artikelen