Ga experimenteren!

Jan Frens
1 september 2017 in Creativiteit, Organisatie, Strategie - Leestijd 2 minuten

Ga experimenteren

Je hebt ideeën en je hebt ervaring. Maar dat betekent niet dat je ook weet of nieuwe ideeën kans van slagen hebben.

 

Als kind experimenteer je wat af. Je probeert of je op handen en voeten de trap af kunt. Of je achterstevoren kunt fietsen. Je eet een rozebottel. Zo kom je er achter wat werkt en wat niet werkt.

Dat experimenteren leer je snel af. Je ouders vinden het maar eng en school is er niet op ingericht. Misschien heb je als startend ondernemer wat experimenten gedaan, maar grote kans dat je als gevestigd ondernemer die fase achter je hebt gelaten.

Door te experimenteren met verschillende oplossingen of veranderingen haal je het beste uit jezelf en je bedrijf. Want een goed gevoel ergens bij hebben is geen garantie voor succes.

Het ergste is niet dat je iets niet weet,
maar dat je denkt het zeker te weten.

Bij een experiment is de uitkomst altijd onzeker, anders dan bij een test waarbij het antwoord altijd min of meer goed of fout is. Die onzekerheid maakt een experiment spannend.

Afhankelijk van de uitkomst verbeter je je idee en experimenteer je verder, of je verwerpt het idee.

Feiten in plaats van aannames

Veel veranderingen worden doorgevoerd op basis van aannames. Nu ben je zelf geen goede graadmeter voor je bedrijf. Je bent met je bedrijf vergroeid of je vereenzelvigt je ermee. Wat een klant of een nog-niet-klant van jouw idee vindt kun je onmogelijk weten.

Voer daarom steeds één verandering tegelijkertijd door. Idealiter doe je dat in een steekproef zodat je de uitkomsten kunt vergelijken met de oude manier van werken. Zo weet je precies wat het effect is.

Het levert altijd iets op

Door bijvoorbeeld een verandering door je voeren in het productieproces kan de opbrengst weliswaar lager blijken, maar de kwaliteit hoger. Dat is waardevolle informatie.

Je kunt experimenteren met de verpakking van je product. Misschien realiseer je niet het gewenste aantal retouren, maar krijg je wel betere reviews.

En ook als blijkt dat iets níet werkt is dat belangrijke informatie.

Een experiment kan zo mislukken dat het tot belangrijke ontdekkingen leidt.

Je fouten zijn waardevol

Fouten maak je hoe dan ook. Vaak ben je je er alleen niet van bewust. Door te experimenteren leg je je fouten bloot en kun je ervan leren.

 
 
 
 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Creativiteit, Organisatie, Strategie

Gerelateerde artikelen