Jij bent de beste verkoper

Jan Frens
14 april 2017 in Sales - Leestijd 2 minuten

jij bent de beste verkoper

Misschien weet je niet hoe je een optimaal verkoopgesprek voert, heb je nooit een verkoopcursus gedaan, of ben je bang voor koude acquisitie. Toch ben jij als ondernemer beter dan wie dan ook in staat om jouw product te verkopen.

Karakteristieken waar je als ondernemer van nature over beschikt zijn van cruciaal belang voor een goed verkoopresultaat. En eigenschappen zijn belangrijker dan vaardigheden, want die kun je leren.

Wat maakt jou zo geschikt:

 

  • Je hebt een goed aanpassingsvermogen
    De branche verandert, klantwensen veranderen, de economie en de maatschappij. Jij speelt daar met jouw ondernemerschap op in. Voor jou is je aanpassen op de cultuur en handelwijze van een specifieke klant een vanzelfsprekendheid.
  • Je kunt omgaan met teleurstellingen
    Van de tien initiatieven die je in je bedrijf ontplooit slagen er misschien drie. Je bent eraan gewend dat dingen mislukken en van ‘nee horen’ raak je niet van slag.
  • Je bent een doorzetter
    Zonder een enorm doorzettingsvermogen ben je als ondernemer bij voorbaat mislukt. Jij zal dan ook niet snel opgeven als een prospect zich moeilijk gewonnen geeft.
  • Je bent creatief
    Als de reguliere communicatiekanalen zijn uitgeput, bedenk jij een creatieve manier om alsnog in beeld te komen bij een mogelijke klant.
  • Je neemt verantwoordelijkheid
    Jij bent eindverantwoordelijkheid gewend. Je moet dagelijks schakelen met de fouten die je maakt en je gedrag of werkwijze daarop aanpassen. In sales moet je je werkwijze continu bijsturen.
  • Je begrijpt dat sales een proces is
    Net als alle activiteiten in je bedrijf is ook sales een proces: een reeks van stappen met een duidelijk begin en eind. Doorloop je dat proces onvolledig of onzorgvuldig dan is de kwaliteit van de uitkomst beroerd. Jij zult dat niet toestaan.
  • Je bent nieuwsgierig
    Ook nieuwsgierigheid is een goede ondernemerskwaliteit. Daardoor ben jij in staat aan je klant de juiste vragen te stellen en met een geïnteresseerd oor te luisteren naar wat hij te vertellen heeft.
  • Je kent de markt
    Logisch dat jij de markt waarin je opereert goed kent. Beter dan welke werknemer dan ook. En daar heb jij voordeel van in je sales.
  • Je kunt op alle niveaus schakelen
    Je praat net zo makkelijk met de eigenaar van een bedrijf als met diens werknemers. Zo ben jij in staat om alle belanghebbenden in de organisatie van de klant bij jou aan boord te krijgen.

 

Kortom, aan jouw capaciteiten zal het niet liggen. Het enige dat er aan kan schorten is dat je niet over de juiste vaardigheden beschikt.

Idealiter beschik je over een methode die jou op het lijf geschreven is en waardoor je je in de gesprekken die je moet voeren volledig op je gemak voelt. Wil je daar meer over weten, neem dan contact met ons op voor een kosteloze kennismakingssessie.


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Sales

Gerelateerde artikelen