Bedrijfswaarde volgt Structuur

Jan Frens
21 maart 2024 in Organisatie, Strategie - Leestijd 1 minuut

 

Je bouwt geen huis op drijfzand. En met muren van karton wordt het lastig een verdieping op je huis te bouwen. Structuur is belangrijk. En voor je bedrijf geldt dat mét goed ingerichte structuren de bedrijfswaarde aanzienlijk hoger is dan zonder.

Structuur vind je in:

  • Besluitvorming:

Met een MT- of directieteam waarin de hele organisatie is vertegenwoordigd en waarin een vergaderstructuur wordt gehanteerd die is gericht op besluitvorming, worden betere resultaten bereikt en is er een duurzame basis voor (verdere) groei.

 

  • Organisatie:

Een doordachte en kloppende organisatiestructuur in de vorm van een organogram maakt duidelijk wie bij wie hoort. Als daarnaast de bijbehorende taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van iedereen duidelijk zijn, leidt dat tot

operationele efficiëntie.

 

  • Bedrijfsprocessen:

Gestroomlijnde en efficiënt uitgevoerde processen, die zijn vastgelegd om de uniformiteit en continuïteit te borgen, verhogen de productiviteit en verlagen kosten.

 

  • Technologie:

Een goede datahuishouding, ICT-systemen die de organisatie in de volle breedte ondersteunen en gebruik van nieuwe technologieën, zijn een belangrijke voorwaarde voor efficiëntie en effectiviteit.

 

  • Informatie:

Informatie is als lijm in een bedrijf. Op alle niveaus, van MT tot op de werkvloer moet er voldoende informatie gedeeld worden (niet teveel en niet te weinig). Op MT-niveau betekent dat bijvoorbeeld dat er structureel inzicht moet zijn in bedrijfsbrede KPI’s. Dezelfde doelgerichte informatievoorziening, al dan niet door ICT ondersteund, wordt gevraagd op operationeel en individueel niveau, voor en tussen afdelingen en personen.

 

  • Een sterke (klantgerichte) cultuur:

Een sterke positieve bedrijfscultuur zorgt voor een solide operationele basis. Als die cultuur ook sterk klantgericht is leidt dat tot een sterke binding met de klant en daaruit voortvloeiende groei in omzet.

 

  • Strategie:

In de strategie van je bedrijf leg je vast hoe je in de komende jaren, op de visie toegespitste, doelen gaat realiseren. Zonder zo’n actieplan kan groei stagneren, groei ongecontroleerd plaatsvinden of de verkeerde kant op gaan.

 

 De structuur van een bedrijf legt de 

fundamenten voor wat er binnen haar muren

aan doelstellingen kan worden bereikt

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Organisatie, Strategie

Gerelateerde artikelen