Liefdevol communiceren

Jan Frens
20 februari 2020 in Klantgerichtheid, Personeel, Persoonlijke ontwikkeling, Sales - Leestijd 1.5 minuut

 

Communiceren doe je de hele dag, zo niet mondeling dan wel digitaal. En druk ben je ook. Daardoor kan de zorgvuldigheid waarmee je communiceert in de verdrukking komen. De woorden die je gebruikt kunnen dan onvriendelijk of hard aankomen.

 

Jij kunt je positief onderscheiden door aan je communicatie zorg te besteden en daardoor liefdevol te spreken. Daarvoor hanteer je de volgende principes:

 

  1. Heb geen haast.
    Reageer niet direct. Bouw een vertraging in opdat je de boodschap kunt laten bezinken. Dat doe je door te zeggen of te schrijven: ‘Ik heb het ontvangen en kom er binnenkort op terug’.
  1. Gebruik geen moeilijke taal of vakterminologie.
    Probeer niet met taal te intimideren. Het kan worden opgevat als arrogantie en het schept afstand waardoor mensen geen vragen durven te stellen en je ze kwijtraakt.
  1. Gebruik geen vage woorden.
    Verschuil je niet achter vage woorden omdat je nog niet zo goed weet hoe je moet reageren of als je je niet bloot durft te geven.
  1. Stem je woorden af op de ontvanger.
    Laat de manier van denken en het bevattingsvermogen van de ander bepalen welke woorden je gebruikt. Daarmee toon je begrip voor de ander en word je zelf beter begrepen.
  1. Spreek universele taal.
    Vermijd woorden die voor jou een bepaalde betekenis hebben en voor de ander niet noodzakelijk dezelfde.
  1. Vermijd krachtige tekens.
    Gebruik in digitale taal geen uitroeptekens of emoticons. Als je een gevoel wilt uitdrukken doe dat dan in tekst. Dat kost moeite maar komt aan bij de ontvanger. Uitroeptekens kunnen schreeuwerig overkomen en ze verliezen net als emoticons hun waarde als je ze vaak gebruikt.
  1. Wees niet kort(af).
    De eenvoud die in eerdere regels wordt bepleit betekent niet dat je ook kortaf bent. Leid je boodschap in en sluit hem af.
  1. Manipuleer niet.
    Leg je wil niet op en zorg dat er vrijheid in je boodschap zit waardoor de ander de ruimte ervaart om zijn of haar uitleg te geven.
  1. Neem de tijd.
    Raffel niets af. Je boodschap kan niet liefdevol overkomen als hij niet met echte interesse wordt geschreven of uitgesproken.
  1. Uitstel is prima.
    Als je een boodschap niet op papier krijgt kan dat betekenen dat je met je reactie op de verkeerde weg zit en het beter even kunt laten rusten (zie punt 1).

 

Door met aandacht en eenvoudige bewoordingen met je omgeving te communiceren, leg je de basis voor een kwalitatief en liefdevol contact.

 

 

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Klantgerichtheid, Personeel, Persoonlijke ontwikkeling, Sales

Gerelateerde artikelen