3 soorten Fout Personeel herkennen

Louise Knegtel
9 februari 2018 in Organisatie, Personeel - Leestijd 2 minuten

Fout Personeel

Fout personeel kost je handenvol geld. Door verlies van klanten, minder omzet, lagere marges of een slechte sfeer in je bedrijf.
 
Als ondernemer ben je helaas vaak de laatste die het doorheeft dat je een fout type in je midden hebt. Fout personeel opereert vaak onder je radar. Gelukkig beschikken ze over een aantal generieke kenmerken aan de hand waarvan je ze kunt herkennen.

Hoed je voor deze drie, liever kwijt dan rijk, types:

 

1. De Party Pooper

Hij vertoont grensoverschrijdend gedrag. Hij pest of hij is agressief. Hij maakt gebruik van verbaal of fysiek geweld of dreigt daarmee. Of hij maakt zich zelfs schuldig aan seksuele intimidatie.

Voor jou lijkt het een ideale werknemer want hij levert prima prestaties, maar intussen verziekt hij de sfeer en kost hij je per saldo geld.

Goed personeel dat met een Party Pooper moet werken zal je bedrijf eerder verlaten. In grotere teams waar minder sociale controle is loop je daarnaast het risico dat zijn gedrag wordt overgenomen.

De Party Pooper herken je aan zijn enorme zelfvertrouwen en zijn sterk egoïstische gedrag. Bovendien zullen zijn collega’s subtiele signalen aan je geven waaruit je kunt opmaken dat je top-performer eigenlijk een lijk in de kast is.

2. De Fraudeur

Hij steelt geld van je, voorraad of inventaris. Hij heeft akkoordjes met leveranciers of klanten ten koste van jouw marge. Of hij verkoopt of gebruikt jouw databases voor eigen gewin.

Het is vaker een hoger dan een laag opgeleide werknemer. Hij wordt gedreven door geldgebrek of wrok. Daarnaast moet hij gelegenheid hebben.

Je herkent hem aan de volgende signalen:

  • Als eerste aanwezig zijn en als laatste weggaan.
  • Bepaalde werkzaamheden, zoals de kas opmaken of magazijnwerkzaamheden aan het eind van de dag plannen als iedereen weg is.
  • Opvallend vaste patronen in pauzes.
  • Zijn opvallend dicht bij het laadperron geparkeerde auto.
  • Een niet te verklaren band met een klant, concurrent of leverancier.
  • Een levensstijl die niet past bij zijn salaris.
  • Problemen thuis of tekenen van verslaving.

3. De Saboteur

Hij werkt je tegen, want hij wil wraak; hij is jaloers of hij haat je zelfs. In het contact met jou speelt hij mooi weer, maar zodra hij uit je blikveld is ondermijnt hij jou en je plannen.

Je zult met de saboteur geen slechte ervaringen hebben. Daar zorgt hij wel voor. Hij geeft je complimenten en spreekt je niet tegen. Dat hij je achter jouw rug tegenwerkt blijft voor jou verborgen.

Tot je je bewust wordt van zijn gedrag:

  • Hij vertelt leugens, maar daar merk jij niets van. Hoogstens zijn collega’s hebben het door maar zij zullen het niet kunnen bewijzen.
  • Hij roddelt, hij verzint verhaaltjes en hij maakt jou zwart bij zijn collega’s.
  • Hij maakt collega’s zwart bij jou ten gunste van zichzelf.
  • Hij zorgt voor problemen en werpt zich vervolgens op om deze voor je op te lossen.

 
 
 
 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Organisatie, Personeel

Gerelateerde artikelen