Vergeet dienstbaarheid

Jan Frens
28 juli 2017 in Klantgerichtheid, Personeel, Sales - Leestijd 3 minuten

Vergeet dienstbaarheid

Nederlanders zijn bot, ongenuanceerd en direct. We zijn geen dienstbaar volk en je kunt wel stellen dat daar wereldwijd consensus over bestaat.

Meer dan een cultureel verschijnsel

Zelf geven we er overigens de voorkeur aan om ons gedrag eerlijk en betrouwbaar te noemen. Je weet bij ons precies waar je aan toe bent.

En onze reputatie is niet nieuw. Al rond 1500 wordt er door Erasmus over de Hollandse lompheid geschreven. De herkomst van ons gedrag gaat dus ver terug in de tijd. De botheid zit vast ingebakken. Is dienstbaarheid dan eigenlijk wel haalbaar in Nederland?

Wat is dienstbaarheid

We verwarren dienstbaarheid vaak met nederigheid. Nederigheid betekent dat je weinig voor jezelf eist en jezelf niet op de voorgrond plaatst. Het heeft primair betrekking op jezelf en heeft, in tegenstelling tot dienstbaarheid, niet tot doel iets buiten jezelf te verbeteren.

Dienstbaarheid houdt in dat je juist wel iets wilt betekenen voor iets buiten jezelf. Je stelt je ten dienste van een groter geheel. Dienstbaarheid vraagt van je dat je je ego tijdelijk buiten spel zet.

Is dienstbaarheid in Nederland haalbaar?

Je kunt van medewerkers niet verlangen dat ze hun ego thuislaten. Intrinsieke motivatie voor een dienstbare houding kun je dus vergeten.
Maar ook externe prikkels zijn welhaast onmogelijk.

  • In Azië, het dienstbare continent, is karma een belangrijke drijfveer. Toon je je in je leven niet dienstbaar aan anderen dan loop je het risico in een volgend leven als hond of kakkerlak terug te komen. De Nederlandse/christelijke cultuur voorziet niet in zo’n straf.
  • Door het minimumloon, sterke CAO’s en onze sociale zekerheid is een financiële prikkel ook niet haalbaar. Dat is in de VS wel anders. Daar bestaat je loon in de horeca voor het grootste deel uit de fooi die je weet te verdienen.
  • Trainingen hebben maar een beperkte werking. Zolang we polderend door het leven gaan, iedereen evenveel te vertellen heeft en het nationale motto ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’ is, zijn de effecten van een training binnen de korte keren uitgedoofd.

Willen we wel dienstbaarheid?

Dan is er nog de vraag of we zelf eigenlijk wel dienstbaarheid verlangen van anderen. Je kunt je ongemakkelijk voelen in het buitenland als iemand zich voor je uitslooft en je in de watten legt zonder dat je daarom hebt gevraagd.

Zolang je maar niet onbeleefd te woord wordt gestaan blijven we bij een bedrijf niet weg. Directheid en ongenuanceerdheid kan wel eens jammer zijn, maar als we eerlijk zijn moeten we toegeven dat we zelf geen ander gedrag vertonen.

Krijg je buitenlanders op bezoek dan houd je je in, maar verder is de conclusie bot, ongenuanceerd en dus typisch Nederlands: Vergeet dienstbaarheid.

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Klantgerichtheid, Personeel, Sales

Gerelateerde artikelen