Truc of authentiek

Jan Frens
9 juni 2017 in Persoonlijke ontwikkeling, Sales - Leestijd 2 minuten

Truc of authentiek

Het gevoel niet goed genoeg te zijn zit diep in de mens ingebakken. En niemand ontkomt eraan.

In je verkoop speelt dit gevoel een grote rol. Afhankelijk van jouw prestatie loop je de kans ‘afgewezen’ te worden. En dat kun je hoogst persoonlijk opvatten.

Om je daarvoor te behoeden ga je risico’s beperken. Daarvoor grijp je allerlei kunstgrepen aan. Helaas brengen je die niet dichter bij een geslaagd verkoopgesprek.

Je zet vooroordelen in

Nog iets waar je niet aan ontkomt: vooroordelen.

Onze hersenen stoppen alles graag in hokjes. Dat denkt lekker snel. En dat is hoogst noodzakelijk als er een groot harig beest met scherpe klauwen je pad kruist.

Je oordeel over mensen heb je op basis van hetzelfde principe ook razendsnel gevormd. Vervolgens stem je je gedrag op je vooroordeel af.

De gevolgen van vooroordelen in je verkoop

Je hebt het er druk mee. Je moet nadenken hoe je je bij deze persoon gedraagt. Waar je nadruk oplegt in je gesprek of welke volgorde je hanteert. Welke producten of diensten je laat zien en welke niet.

Koopt je klant niet, dan denk je het type niet helemaal goed te hebben ingeschat. Of je wuift je mislukking weg met weer een ander vooroordeel.

Koopt jouw klant, dan complimenteer je jezelf. Kennelijk heb je het helemaal goed gezien. Wat je niet bedenkt is dat jouw klant misschien wel heeft gekocht ondanks jouw gedrag.

Verkopen zonder vooroordelen

Als je je realiseert dat je je gesprekspartner moet helpen een keuze te maken en hem niet per se iets moet slijten, neemt je angst voor afwijzing af.

Maar belangrijker nog is het te onderkennen dat je, net als iedereen, bang bent voor afwijzing. Als je dat doet verdwijnt die angst voor dat moment.

Je kunt nu een standaard werkwijze hanteren waarbij je vragen stelt waardoor je meer over de ander te weten komt. Je laat je niet langer leiden door je vooroordelen, maar je checkt ze. Doordat je angst tijdelijk naar de achtergrond is verdwenen kun je dat doen met echte interesse.

Dat maakt dat jij plezier beleeft aan het gesprek, dat je authentiek bent en daardoor de slagingskans om te verkopen sterk vergroot.

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Persoonlijke ontwikkeling, Sales

Gerelateerde artikelen