Spoedcursus Online Marketing

Louise Knegtel
26 mei 2017 in Sales, Strategie

Spoedcursus Online MarketingInmiddels vindt een groot deel van het aankoopproces van je klant online plaats. Hij zoekt online naar beschikbare oplossingen. Hij doet research naar jouw bedrijf en ontwikkelt een voorkeur. Allemaal digitaal.

Naast je traditionele, fysieke marketing is het dan ook belangrijk dat je begrip hebt van de (on)mogelijkheden van online marketing. Daardoor ben je in staat betere keuzes te maken en word je een betere gesprekspartner voor de mensen die jouw marketing uitvoeren.

De belangrijkste begrippen worden hieronder, in logische volgorde, uitgelegd.

Buyer Persona

Je online marketing begint met het opstellen van je Buyer Persona’s. Een Buyer Persona is een beschrijving van je ideale (toekomstige) klant. Het is een fictieve persoon die helpt je te begrijpen hoe jouw klant besluiten neemt. Met behulp van de beschrijving van de persona kun je jouw werkwijze laten aansluiten op zijn specifieke behoefte, vraagstukken en gedrag.

Je kunt meerdere Buyer Persona’s voor je bedrijf hebben. Voor elk van de persona’s beschrijf je bijvoorbeeld:

  • Persoonlijke gegevens:
    • In welk land/welke regio hij zich bevindt.
    • Wat zijn inkomen en leeftijd is.
    • Wat zijn gezinssituatie is.
    • Karaktertrekken, voorkeuren
  • Professionele gegevens:
    • In wat voor functie hij werkt
    • Wat zijn werkverleden is
    • Hoe groot het bedrijf is waar hij werkt
    • Hoe hij zijn werk heeft ingericht
  • Welk primaire en secundaire doel heeft hij in zijn werk?
  • Welke primaire en secundaire uitdaging heeft hij in zijn werk?
  • Wat kan jouw bedrijf doen om hem in zijn doelen en uitdagingen te helpen?
  • Welke bezwaren zou hij kunnen hebben tegen jouw bedrijf?

Spoedcursus Buyer PersonaKlik op de afbeelding om deze te vergroten (opent in een nieuw venster)

Buyer Journey

Een aankoopbeslissing wordt online niet over een nacht ijs genomen. Je klant doorloopt een aantal fases. In elk van die fases heeft hij behoefte aan specifieke informatie. Jij moet ervoor zorgen dat hij die informatie bij jou vindt. Voor elke Buyer Persona schrijf je de journey uit.

Bewustwording
Je klant is zich bewust van een mogelijke vraag. Hij gaat op onderzoek uit om zijn vraag specifiek te maken. Om daarbij in het gezichtsveld van je klant te komen ben je aanwezig op fora en zorg je voor links op derdensites. Je eigen website waarop je op de kernbehoefte ingaat moet goed vindbaar zijn in Google (zie SEO).

Afweging
Hij gaat vervolgens op zoek naar mogelijke oplossingen. Hij wil weten welke opties hij heeft en daarover informatie krijgen. Jij kunt daarop ingaan met ebooks, whitepapers en productinformatie op je website.

Het doel van marketing is om de klant zó goed te kennen en te begrijpen, dat het product of de dienst zichzelf verkoopt

Ontwikkelen voorkeur
Je social media uitingen worden onder de loep genomen. Je website wordt gespeld. Je klant gaat op zoek naar wat anderen over jou zeggen. Om hoge ogen te scoren heb je een transparante en gebruikersvriendelijke website. Je voorziet in productadvies en demo’s.

Besluitvorming
Je klant wil een goed gevoel krijgen bij zijn besluit om voor jou te kiezen. Om hem online te servicen kun je een offertetool bieden of een online rekenmodel om kosten en opbrengsten van zijn investering inzichtelijk te maken. In een B2B-omgeving is dit het moment dat hij contact met je kan opnemen om een afspraak te maken.
Spoedcursus Buyer Journey

Klik op de afbeelding om deze te vergroten (opent in een nieuw venster)

Content

Je klant vraagt van jou veel informatie. Content dus, wat inhoud bekent. Die inhoud kan bestaan uit tekst op je website en social media, infographics, e-books, presentaties, white papers, de inhoud van een database, noem maar op.

Contentstrategie

Op basis van de informatie over je Buyer Persona’s en hun Buyer Journeys stel je vast welke content je nodig hebt. Je kunt nu kijken in hoeverre je hier al aan voldoet en wat nog moet worden gemaakt.

Een blog is in je contentstrategie een onmisbare tool. Hierin kun je je deskundigheid aantonen, specifieke onderwerpen aansnijden en op de actualiteit ingaan.

Met contentmarketing praat je mét mensen in plaats van tegen mensen

Social media strategie

Zijn jouw klanten actief op Facebook? Twitter? LinkedIn? Hoe vaak ga je plaatsen, op welke dag? Hoe ga je om met reacties, vragen en klachten? Op dergelijke vragen geef je antwoord in je social media strategie.

Usability

(gebruikersvriendelijkheid)

Uiteindelijk wil je klanten naar je website toe krijgen. Dan moeten ze daar ook even willen blijven. En dat is niet vanzelfsprekend. Binnen een seconde na ‘landing’ op je website heeft je klant zijn oordeel over jou geveld. Om dat oordeel positief te laten uitvallen moet je zorgen voor een excellente Usability. Dat wil zeggen dat het voor hem gemakkelijk moet zijn de weg te vinden op de website, informatie te vinden of een product te bestellen.

User Experience

(gebruikerservaring)

Daarnaast moet je klant bij het gebruik van je website een goed of plezierig gevoel krijgen. Dat bereik je door vormgeving, gebruik van kleur, beelden of warme en persoonlijke teksten.

Spoedcursus Online Marketing
Klik op de afbeelding om deze te vergroten (opent in een nieuw venster)

SEO

(zoekmachineoptimalisatie, search engine optimization)

Behalve via social media, wil je ook dat toekomstige klanten jou vinden als ze zoeken op Google. SEO zorgt daarvoor.

Om hoog in de zoekresultaten te eindigen moet je van Google een kwalitatief goede website hebben die de gebruiker een goed antwoord geeft op de in de zoekbar ingetikte vraag. Voor een goede gebruikerservaring wil Google daarnaast ondermeer dat jouw site snel is, ook mobiel goed bruikbaar is, en veilig is.

Als je wilt checken op welke positie je op Google staat, doe dat dan nooit in je gewone browser. Google houdt namelijk rekening met je zoekgeschiedenis bij het presenteren van jouw zoekresultaten. Gebruik bijvoorbeeld deze tool:

http://smallseotools.com/keyword-position/. Om te kijken wat er te verbeteren valt aan jouw website kijk je hier:

https://website.grader.com

 

Online marketing is te belangrijk om het over te laten aan een marketingmedewerker

SEA

(zoekmachineadverteren, Adwords, Search Engine Advertising)

Google geeft je de mogelijkheid om boven en onder de resultaten een positie te ‘kopen’. Of je hier ook daadwerkelijk verschijnt hangt af van je bod én een kwaliteitsscore die Google je toekent.

Google wil zijn gebruikers namelijk ook een goede ervaring bieden bij de gesponsorde resultaten. Die score hangt af van de (verwachte) klikfrequentie, de advertentierelevantie (heeft de advertentie betrekking op het ingetikte zoekwoord) en de bestemmingspagina (kom je op een pagina terecht die een goede gebruikerservaring biedt).

Adwords is de naam van de functie en de tool waarmee je binnen Google adverteert.

Spoedcursus SEO SEA
Klik op de afbeelding om deze te vergroten (opent in een nieuw venster)

Remarketing

(retargeting)

Als mensen eenmaal op je website zijn geweest kun je met remarketing hen gericht advertenties laten zien. Dit is een functie binnen Adwords.

Google Analytics

Met deze tool van Google kun je zien hoeveel mensen op je website zijn geweest, hoe ze eet ereschot zijn gekomen, wat ze bekeken hebben, hoe lang ze je hebben bezocht, waar ze vandaan komen. Kortom, een onmisbare schat aan informatie.

E-mailmarketing

E-mailmarketing vindt weliswaar niet online plaats, maar het biedt jou wel de kans om inzicht te krijgen in het gedrag van je klant op je website. Wanneer je via je e-mail lezers laat klikken naar je website kun je precies volgen wat ze daar doen. Met naam en toenaam, in tegenstelling Google Analytics waar de informatie geanonimiseerd is.

Conversie

En uiteindelijk gaat het om het resultaat. Je wilt met je online-marketinginspanningen bewerkstelligen dat er een aankoop wordt gedaan, je wilt bezoekers bewegen een contactformulier in te vullen of iets te downloaden. Bij een conversie heb je een bezoeker ‘geconverteerd’ tot lead of klant.

Meer informatie?

Wil je meer informatie of hulp bij het invoeren van je online marketing. Neem dan contact op met louiseknegtel@loyalpartners.nl of kijk op https://www.loyalpartners.nl/diensten/online-totaal/

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Sales, Strategie

Gerelateerde artikelen