Mijd klagers in je bedrijf

Jan Frens
1 november 2022 in Organisatie, Personeel - Leestijd 0.5 minuut

 
 
Negativiteit is besmettelijk.
 
Onze hersenen besteden meer aandacht aan negatieve dan aan positieve informatie. Een klager drukt dan ook een sterke stempel op de sfeer. Die is beduidend beter als zo iemand een weekje vakantie heeft.
 
Een andere reden om ze te mijden: ze zijn laf.
 
Klagers spreken breeduit over de misstanden in hun leven alsof ze daar graag iets aan willen doen. Het ontbreekt ze echter aan moed. Ze veranderen niets, want in actie komen gaat gepaard met risico. Je weet wat je hebt, maar je weet niet wat je krijgt.
 
Dit soort mensen ben je dus liever kwijt dan rijk.
 
Heb jij een klager in je midden? Beloon dan gewenst gedrag bij anderen en stel een regel in dat klagen over werkgerelateerde zaken mag, maar alleen als er minimaal één oplossing bij wordt aangedragen.
 
Idealiter voorkom je natuurlijk de komst van een klager. Daarvoor stel je in een sollicitatiegesprek vragen die klagers triggeren, zoals ‘wat heeft jou enorm tegengezeten in je carrière’ of ‘vertel eens over een situatie in je werk waar je erg van baalde’.
 
 
 
 
 
 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Organisatie, Personeel

Gerelateerde artikelen