En nú gas geven

Jan Frens
24 november 2017 in Persoonlijke ontwikkeling, Sales, Strategie - Leestijd 1,5 minuut

En nu gas gevenAls je van je fiets valt kun je er maar beter gelijk weer opstappen; anders fiets je misschien nooit weer. Zo moet je ook na een economische crisis zo snel mogelijk weer in het zadel.

Hoewel het inmiddels hoogconjunctuur is, hebben veel ondernemers de angst van de crisis nog in het lijf. En dat maakt ze onnodig voorzichtig.

 

De consumptie en welvaart nemen toe. Producentenvertrouwen, productie, export: alle signalen staan op groen. Daarnaast is de beschikbaarheid van geld enorm en de rente laag. Veel bedrijven gaan als een raket.

Met mooi weer binnen blijven zitten

Sommige ondernemers hebben ronduit traumatische ervaringen opgedaan in de afgelopen jaren. Ze hebben gedwongen personeel moeten ontslaan en moeilijke gesprekken gehouden met Bijzonder Beheer. De angst zit hen nog in het lijf.

Maar ook als je de schrik nog in je benen hebt, is het nú de tijd om volop gas te geven. Als je dat nu niet doet is het gevolg:
 

  • Je marktaandeel zakt. Jij blijft op het oude niveau terwijl de concurrentie groeit.
  • Je bouwt te weinig buffer op. Buffers leg je aan in het hoogseizoen. Anders red je je niet door de volgende dip heen.
  • Personeel loopt weg want mensen associëren zich liever met succesvolle en groeiende bedrijven.
  • Je plezier in het ondernemen neemt af.

 

Hoe krijg je jezelf op de rit?

Het lastige is dat je je eigen denken moet keren.

Je moet de demonen van de crisis verdrijven, oude overtuigingen loslaten en omgaan met je vooroordelen ten aanzien van banken en personeel. En dat terwijl de faalangst je daarvan weerhoudt.

Wacht je daar te lang mee dan loop je het risico dat je angst werkelijkheid wordt; dat het tij alweer is gekeerd.

En dan heb jij met mooi weer binnen gezeten.

 
 
 
 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Persoonlijke ontwikkeling, Sales, Strategie

Gerelateerde artikelen