Belangrijk!

Jan Frens
22 januari 2016 in Organisatie, Persoonlijke ontwikkeling - Leestijd 2,5 minuten

belangrijk_loyal_partners
Ik ben opgevoed met het idee dat je altijd prioriteiten moet stellen. In ons gezin werd er dan ook veel gediscussieerd over het feit of het één beter, belangrijker of juister was dan het ander.Door denigrerend te doen over het minder belangrijke, krijgt het een status van ondergeschiktheid. En door het continu willen rangschikken naar prioriteit verdoe je in je leven veel tijd aan het maken van keuzes. ‘Doe ik eerst dit of dat?’

Dat leidt tot uitstelgedrag, en uitstelgedrag ondermijnt je zelfvertrouwen.

Hiërarchie in je werk leidt tot minder kwaliteit

In het ondernemerschap liep ik op tegen een andere werkelijkheid:  ‘De ketting is zo sterk als de zwakste schakel’. Met andere woorden, een ogenschijnlijk detail is ook belangrijk. Je kent uit je eigen ervaring daarvan talloze voorbeelden:

  • Een prachtige camping, maar geen schone douches.
  • Een prima bedrijf, maar een slordige facturering.
  • Werknemers die goed zijn in het één, maar slecht in de afwerking.

Het zijn allemaal symptomen van een ondernemer die onbewust uitzendt dat het één belangrijker is dan het ander.

Daarom is mijn credo ‘ALLES IS EVEN BELANGRIJK’. Als iets tot je takenpakket behoort dan stel je geen prioriteiten.

Een tegendraads besluit?

Het druist in tegen alles wat je hebt geleerd rondom productiviteit. Je hebt geleerd prioriteiten te stellen om maximaal resultaat te behalen, omdat de ene activiteit nu eenmaal meer geld oplevert dan de andere.

Maar deze werkwijze, die ik zelf hanteer en waar ik al talloze ondernemers van heb mogen overtuigen om mee te gaan werken, heeft veel voordelen:

  • Je hoeft maar één keer een keuze te maken, namelijk de keus wanneer je deze taak gaat agenderen. Veel van je taken kun je immers een op een vast moment uitvoeren.
  • Als je het vervolgens gaat doen, kun je aan al je werkzaamheden de zelfde kwaliteitseisen stellen.
  • Hierdoor geniet je ook van eenvoudige werkzaamheden.
  • Er komt een bijna meditatieve rust tijdens het werken over je heen. Er vindt geen innerlijke discussie meer plaats of het werk waar je mee bezig bent wel belangrijk genoeg is ten opzichte van een andere taak.
  • De effectiviteit van je werk gaat omhoog. Zo kom je toe aan zaken die nu geen aandacht krijgen.
  • Je stelt niets meer uit. Zo stijgt je zelfvertrouwen en autoriteit.

Redenen waarom je alles NIET even belangrijk kunt vinden

Er zijn ook redenen waarom je dit principe kunt verwerpen:

  • Als je denkt dat details niet belangrijk zijn.
  • Als je het lekker vindt om stress te ervaren. Stress kan immers verslavend werken.
  • Als je er van overtuigd bent dat dit in jouw geval of in jouw branche niet mogelijk is.
  • Als je liever werkt met to do lijstjes.
  • Als je weerstand om te veranderen zo groot is dat je het hebt opgegeven.

In dat geval ga ik graag een gesprek met je aan!


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Organisatie, Persoonlijke ontwikkeling

Gerelateerde artikelen